پیشرفت میدان جنگ در مرزهای صعنت لجستیک

پیشرفت میدان جنگ در مرزهای صعنت لجستیک

با بسته شدن تقریبی بندرها و حریم هوایی در اکراین، قیمت فردایی غلات به بالاترین نرخ از سال 2008 رسید و بعد این افزایش قیمت روی نرخ 4% افزایش ثابت ماند.  شرکت‌های بزرگ غذایی مثل کلاگز، کوکاکولا و پپسی نسبت به نرخ دو رقمی تورم هشدار داده‌اند که باعث افزایش قیمت کالاهای خوراکی می‌شود. این تنها سرنخ بخش کوچکی از تاثیرات جنگ بر صعنت لجستیک و زندگی مردم در سراسر دنیاست. از آن جایی که روسیه و اکراین هر دو بازیگران مهمی در صنعت انرژی و لجستیک هستند، با زیر ذره‌بین قرار دادن آن‌ها می‌توانیم دید بهتری از آینده صنایع زنجیره تامین و لجستیک به دست بیاوریم.

 

تورم بیشتری در راه است

افزایش قیمت سوخت در کشورهای مختلف مهارنشدنی است. این افزایش قیمت به معنی افزایش هزینه‌های لجستیکی هم هست. دی هان، یکی از متخصصان شرکت‌ گس‌بادی است که نرم‌افزارهای نمایش قیمت آنی سوخت در پمپ گاز و بنزین در کشورهای مختلف را ارایه می‌کند. او می‌گوید: "با اینکه آمریکا به شکل مستقیم هنوز صنایع انرژی و سوخت روسیه را تحریم نکرده، تحریم‌های سابق مرتبط با بانکداری و ارسال کالاها پایشان را بر گلوگاه جریان صادرات نفت روسیه هم گذاشته‌اند. به طور مشخص آن تحریم‌ها تاثیرات چشمگیری داشته‌اند و برای همین هم قیمت نفت در این چند روز در حال افزایش است."

البته افزایش قیمت سوخت تنها دلیل هزینه‌های بالاتر حمل و نقل کالاها نسبت به قبل نیست. موسسات توزیع کالا و شرکت‌های ارسال کننده هم با قیمت‌های رو به افزایش کانتینرها مواجه هستند. با اثرگذاری تحریم‌هایی که سیستم ریلی چین-اروپا را هدف قرار می‌دهد که در مسیر جاده ابریشم از بلاروس و روسیه گذر می‌کنند، تقاضا برای مسیرهای جایگزین نیز افزایش پیدا خواهدکرد.  تمام این عوامل در قیمت‌گذاری نهایی تاثیرگذار هستند.

 

فشارها بر صعنت لجستیک ادامه دارد

بحران روسیه و اکراین تهدید جدیدی برای زنجیره تامین و قیمت‌ها است و در سال 2022 بر تولیدات و زنجیره تامین در سراسر جهان اثرگذار خواهد بود. بسیاری از تولیدکنندگان بریتانیایی، تامین کنندگان ردیف اول تا سومشان در روسیه و اکراین هستند. طبیعی است که این شرکت‌ها تلاش می‌کنند پایه تامین کنندگان خود را گسترش داده و انبارهای خود را برای تحویل سفارشات پر نگه‌‌‌دارند. اختلالات در تامین مواد اولیه جرقه افزایش قیمت‌ها برای تولیدکنندگان را می‌زند و این جریان تاثیر خود را در بخش‌های زیادی مثل صنعت هوایی و خودرویی گرفته تا تولید چیزهایی مثل باتری و داروها نشان می‌دهد.

تا این لحظه هم بخش لجستیکی از این جنگ ضررهای زیادی دیده‌است. در پاسخ به وضع موجود و برای پایبندی به تحریم‌ها، بعضی از شرکت‌های لجستیکی تصمیم گرفته‌اند سرویس‌دهی خود به شرکت‌های روسی را قطع کنند. غول‌های صنعت لجستیک مثل شرکت دانمارکی مرسک ارسال کانتینرهای خود از مقصد و به مبدا روسیه را تعلیق کرده‌اند. یوپی‌اس و فدکس هم فعلا ارسال‌های خود به روسیه را متوقف کرده‌اند. فورکایتز یکی از شرکت‌هایی است که مدل‌های پیش‌بینی تجاری ارایه می‌دهد. در همین زمینه، گلن کوپک، مدیر شبکه همکار ی‌ها در بخش مشاوره شرکت فورکایتز، به نشریه نیویورک تایمز اعلام کرده که در نتیجه این درگیری‌ها هزینه‌های ارسال دریایی می‌تواند تا سه برابر افزایش پیدا کند.

 

تحولات پس از جنگ در بخش حمل و نقل

دنیای لجستیک هنوز از بحران‌های قبلی عبور نکرده بود که با تغییرات اساسی جدید، با درگیری اکراین مواجه شد. پش­بینی فاستر فینلی، از مدیران یک شرکت مشاوره‌ای این است که احتمالا شرایط پیش­آمده می‌توانند به عنوان یک کاتالیزور یا شتاب‌دهنده در صنعت لجستیک و حمل و نقل عمل کنند. با این که بیشتر خودروسازان و کامیون سازان از اهداف بلندمدت خود برای رسیدن به نشر صفر گاز کربن می‌گفتند، فینلی می‌گوید: "بعید نیست خیلی از این تولیدکنندگان با افزایش هزینه‌هایی مثل حقوق کارگران تمرکز خود را به جای بهینه‌سازی موتورهای احتراق بر روی گسترش فناوری خودروهای الکتریکی بگذارند." همچنین او معتقد است با وجود سختی‌های موجود، کاهش منابع سوخت‌های فسیلی در دسترس در اروپا باعث می‌شود تا فناوری رسیدن به نشر صفر گاز کربن پیشرفت بیشتری کند.

از نظر جلب توجه افکار عمومی هم می‌دانیم که 83% مردم کشوری مثل آمریکا مخالف این جنگ هستند و افکار عمومی کشورهای دیگر هم نظرات مشابهی دارند. پس حرکت‌های نمادین شرکت‌هایی مثل فدکس و یوپی‌اس سرمایه گذاری در صنعت لجستیک را جذاب‌تر می‌کند.

 

پیش­بینی­ها از آینده تامین نیروی کار

قبل‌تر هم کمبود نیروی کار، به خصوص در بخش حمل و نقل لجستیکی مورد بحث بود. اما باید در نظر داشت که با افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات، دستمزد و حقوق کارکنان هم بیشتر خواهد کرد. این فشار رو به بالا بر بازار تامین نیروی کار فشار بیشتری می‌آورد. در نتیجه هزینه‌های نهایی تولیدکنندگان زنجیره تامین، ارسال کنندگان و شرکت‌های کوریری هم به ترتیب افزایشی خواهد بود.

جنگ همیشه با ویرانی­ و تخریب ساختمان‌ها و زیرساخت‌های دو کشور همراه بوده­است. اما آثار این شرایط بحرانی می­تواند تا کیلومترها آن­سوی مناطق جنگی و در کشورهای دیگر هم دیده شود. به خصوص اگر کشورهای درگیر از تامین کنندگان مواد اولیه و سوخت در سطح جهان باشند. شرکت‌های تولیدکننده، ارسال کننده مانند تی‌هاب و تمام بخش‌های فعال در زنجیره تامین شاهد تاثیرات نخستین بحران بزرگ جهان بعد از همه‌گیری کرونا هستند. شاید بشود با شناسایی به موقع تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم این شرایط واکنش‌های مناسب‌تری داشته‌باشیم.

 

منابع:

https://www.knightfrank.com/research/article/2022-02-28-russiaukraine-war-will-drive-further-supply-chain-issues-and-higher-costs-for-logistics-operators

https://www.ccjdigital.com/business/article/15289112/how-the-war-in-ukraine-will-impact-trucking-and-logistics

https://nypost.com/2022/03/04/us-gas-prices-could-hit-record-high-amid-russia-ukraine-war/

https://www.usatoday.com/story/money/2022/02/23/gas-prices-rising-russia-ukraine/6912371001/

 

 

نظرات

alt

حسین کاشانی

  • 1400/12/16

سلام مقاله بسیار عالی و نو به موقعی است، امیدوارم که همواره در این جهت بکوشید. در ضمن به نظرم اثر معکوس لجستیک بر جنگ هم قابل توجه می‌باشد. د

نظرات شما

فرم ارسال نظر

large desktopdesktoptabletphone