نقش مهندسان در صنعت لجستیک چیست

نقش مهندسان در صنعت لجستیک چیست

مدیریت زنجیره تامین، اطمینان از ارسال مواد خام مصرفی یا کالاهای آماده در زمان مشخص شده، برنامه‌ریزی کارآمدترین روش برای ارسال کالاها، مهارت ارتباطی بالا برای تعامل با تامین کنندگان، فرستندگان، مدیران فروش و دیگر مسئولان مربوطه و مدیریت بحران در زمان مشکلاتی مثل گرفتگی راه‌های ارسال، آب و هوای نامساعد و ... مهم ترین مسئولیت های کسانی در صعنت لجستیک است که شاید کمتر درباه آن شنیده ایم.

مدیریت زنجیره تامین
بررسی و مدیریت زنجیره تامین یک سازمان از مهم¬ترین وظایف مهندسان لجستیک است. آن‌ها چرخه هر کالا در بازار، که شامل نحوه دسترسی به کالا، توزیع، جایگذاری و ارسال است را مدیریت می‌کنند. مهندسان لجستیک طراحی عملیات لجستیکی را بررسی می‌کنند تا هزینه‌‌های شرکت‌ها را کاهش دهند. همچنین این نیروهای متخصص به افزایش شفافیت کاری هم کمک می‌کنند.
یک مهندس لجستیک می‌تواند در بخش حمل و نقل، ارسال کالا، کنترل انبار یا مدیریت اطلاعات کار کند. مهندسان لجستیکی از نظر کاری هماهنگ با آنالیزورهای لجستیکی و مدیر تولید فعالیت می‌کنند و پیشنهاداتی برای بهبود جریان و کیفیت کالاها و خدمات برای کاهش هزینه‌ها ارایه می‌کنند. اهمیت این شغل به حدی است که بدون آن‌ها در بهترین حالت کارها با دقت لازم به پیش نمی‌رود. گزارش دپارتمان کارگران نشان می‌دهد که در سال 2018 حدود 174،900 نیروی متخصص لجستیکی در ایالات متحده مشغول به کار بوده‌اند.

مهارت ها نرم، کلید ارتباط پایداری
آمار نشان می دهد 16% افراد مشغول در این حرفه بیشتر از 11 سال موقعیت شغلی خود در شرکت‌ها را حفظ می‌کنند. این می‌تواند نشان دهنده امنیت کاری و شرایط پایدار کاری برای این افراد باشد.
بیشتر مهندسان لجستیکی که در شرکت‌های این حوزه فعالیت می‌کنند، لازم است ویژگی های زیر را در خود پرورش دهند:
•    توانایی برقراری ارتباط: مهندسان لجستیکی باید از توانایی برقراری ارتباط بالایی برخوردار باشند تا بتوانند با همکاران خود به راحتی همکاری کنند و مدیریت برنامه‌ریزی‌ها را در دست بگیرند.
•    توانایی تفکر نقادانه: این نیروهای متخصص می‌توانند برنامه‌های لجستیکی را طراحی، تنظیم و اجرا کنند. آن‌ها اغلب می‌توانند روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت کاری پیدا کنند.
•    توانایی ساماندهی: آن‌ها می‌توانند چندین مسیولیت را در آن واحد انجام دهند. این افراد گزارشات دقیقی تهیه کرده و همزمان چندین پروژه را در یک محیط کاری پرسرعت مدیریت می‌کنند.
•    توانایی حل مسئله: مهندسان لجستیکی باید بتوانند مشکلا پیش‌بینی نشده را کنترل کنند. به عنوان مثال اگر مشکلی در روند ارسال ایجاد بشود آن‌ها باید راه حل مناسبی پیدا کنند.

رشد فعالیت زنان در صنعت لجستیک
متاسفانه از نظر موقعیت کاری بیشتر افرادی که به دنبال این حرفه می‌روند از میان آقایان هستند. ولی بعضی آمارها بهبود نسبی شرایط در این زمینه را نشان می‌دهد. مثلا در آمریکا در سال 2010 حدود 18% متخصصان لجستیکی از میان خانم‌ها انتخاب می‌شدند ولی در سال 2019 این رقم به بیشتر از 21% رسیده‌است. البته این ارقام به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.
نیراژ آناند، مدیر دپارتمان مدیریت حمل و نقل در یک دانشگاه در هند معتقد است که دلیل این امر این است که هنوز بسیاری از خانواده‌ها اجازه کار دختران خود در محیط‌های دور افتاده را نمی‌دهند. همان طور که می‌دانیم یشرکت‌های لجستیکی کمتری در مرکز شهرها قرار دارند.


کاهش نرخ بیکاری متخصصان لجستیک
طبق آمار بیشتر این افراد در شرکت‌های خصوصی کار می‌کنند. 56% متخصصان لجستیکی در شرکت‌های بخش خصوصی و 41% در بخش‌های عمومی کار می‌کنند. از طرفی تعداد کمی از آن‌ها هم در بخش دولتی و آموزشی فعالند. چیزی که جالب است نرخ بیکاری این افراد است. در حالیکه در سال 2010 در کشوری مثل آمریکا نرخ بیکاری در این شغل 7.5% بوده در سال 2019 این رقم به 3.2% رسیده که نشان دهنده بازار پررونق این حرفه است.
شرکت‌های لجستیکی و کوریری مانند تی‌هاب با بهره‌مندی از دانش متخصصان این حوزه تلاش می‌کنند تا بهترین خدمات را به مشتریان خود عرضه کنند. هر فرصتی که داشته باشیم برای قدردانی از نیروی انسانی خود استفاده می کنیم. امروز فرصت خوبی است تا با تلاش‌ها و دانشی که مهندسان لجستیکی به مجموعه ما اضافه می‌کنند بیشتر آشنا شویم. باید بدانیم که یکی از اهرم‌های کلیدی هر شرکتی تکیه بر نیروی کاری متعهد و نوآور خود است.

 

منابع :
 

https://www.zippia.com/logistics-system-engineer-jobs/demographics/
https://timesofindia.indiatimes.com/home/education/news/engineers-preferred-over-managers-for-logistics/articleshow/65839067.cms
https://www.wise-geek.com/what-does-a-logistics-engineer-do.htm#:~:text=A%20logistics%20engineer%20is%20a,lowered%20costs%2C%20and%20greater%20profitability

نظرات شما

فرم ارسال نظر

large desktopdesktoptabletphone