اهمیت میدمایل در تجارت الکترونیک

اهمیت میدمایل در تجارت الکترونیک

فرایند تحویل در کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک مبتنی بر محصول یک فرایند بسیار مهم و اثرگذار است. حمل اقلام از یک انبار یا مرکز تکمیل به خرده فروشی نیاز به حمل و نقل میدمایل دارد. همانطور که از نام این مرحله پیداست، نقطه کانونی فرآیند تحویل همین مرحله است. بخش های دیگر تحویل عبارتند از: فرست مایل (حمل و نقل از سازنده به انبار) و لست مایل (حمل و نقل از انبار محله به مشتری). از آنجایی که به آدرس مشتری می رسد. لست روش معمولاً بیشترین توجه را به خود جلب می کند، اما تمام مراحل فرآیند مهم هستند و در صورت ضعف در هر یک از این مراحل کسب‌وکار احتمال موفقیت پایینی خواهد داشت. اما سوالی که پیش می‌آید این است که اهمیت تحویل مید مایل برای یک خرده فروشی آنلاین چیست؟

تحویل میدمایل و تاثیر آن بر عملیات فروشگاه‌های آنلاین

محصولات اغلب مسافت زیادی را پس از مرحله تولید و پیش از رسیدن به مقصد نهایی خود یا همان مصرف‌کننده طی می کنند. شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که در طول این سفر طولانی با چندین پایانه، فرایند حمل و نقل مقرون به صرفه بماند.

هر کسب‌وکار با بهره‌وری عملیاتی می‌تواند مزیت رقابتی قابل توجهی برای خودش ایجاد کند. حال اگر این بهره‌وری در جایی باشد که کمتر به آن توجه می‌شود، احتمالا مزیت رقابتی کسب‌شده نیز ارزشمندتر خواهد بود. بنابراین، شرکت‌های آنلاین باید هر کاری که می‌توانند برای بهبود فرآیند تحویل میدمایل انجام دهند تا مزیت رقابتی ویژه‌ای کسب کنند.

در حالی که بسیاری از کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک بر بهبود تحویل‌های لست مایل تمرکز می‌کنند، شما نباید از میدمایل و اهمیت آن غافل شوید. اگر تحویل میدمایل دچار ضعف و چالش باشد، کل فرآیند توزیع ممکن است آسیب ببیند. به عنوان مثال، اگر کامیون نتواند به به موقع به انبار برسد، فرایند لست مایل هم به تعویق می‌افتد.

فرصت‌های بهبود میدمایل برای تجارت الکترونیک

اهمیت توجه به سیستم تحویل میدمایل به دلیل نقش زیرساختی و پشتیبانی آن برای فرایند فروش محصول به مصرف‌کننده نهایی است. لجستیک میدمایل در واقع کارایی سیستم فروش، در دسترس بودن و ایمنی محصولات را تضمین می‌کند. تحویل لست مایل نیز صرفا بر چگونگی رسیدن کالاها به مصرف‌کننده نهایی متمرکز است.

امکان استفاده از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه

کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک با هر اندازه‌ای می‌توانند یک سیستم تحویل میدمایل مقرون‌به‌صرفه داشته باشند. این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از گزینه‌های بسیار زیادی که برای مدیریت میدمایل وجود دارند، هزینه کمتری برای پردازش، حمل‌ونقل و انبارداری کالاهای خود بپردازند.

به عنوان مثال، کسب‌وکارهای آنلاین کوچک و متوسط ممکن است به جای خرید یا اجاره یک انبار بزرگ، محصولات را مستقیما به مراکز تکمیل سفارش نزدیک به مناطق پرتقاضا ارسال کنند. همکاری با یک شریک شخص ثالث برای مدیریت فرایند توزیع و انتقال محصولات به مرحله پایانی در قالب تحویل سریع نیز می‌تواند به افزایش سرعت پردازش سفارش‌ها، افزایش رضایت مشتری و کاهش هزینهای سربار منجر شود.

کمک به بهبود تحویل لست مایل

هماهنگ کردن ارسال تک‌تک بسته‌ها که هر کدام به مقاصد متفاوتی می‌روند، واقعا کار سختی است. تحویل لست مایل هم به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و هم نیاز به قابلیت اطمینان بالاتری از جنس پایبندی به برنامه‌های زمانی دارد.

برای اینکه مشکلات به لست مایل منتقل نشوند و در آن تاخیر زمانی ایجاد نکنند، باید توجه ویژه به تحویل مید مایل داشته باشید. اگر فرایندهای تحویل میدمایل طبق برنامه‌ریزی زمانی انجام شوند، احتمالا مشکلات لست مایل بسیار کمتر خواهند شد. با روان شدن فرآیند مدیمایل، می‌توانید آزادی عمل بیشتری برای رسیدگی به مشکلات در آخرین مرحله تحویل داشته باشید.

کمک به انعطاف‌پذیری و سازگاری بیشتر فرایند تحویل

بهینه سازی عملیات مدیمایل، باعث می‌شود دید بهتری به تغییرات ایجادشده در زنجیره تامین داشته باشید و بتوانید سریعتر و موثرتر فرایند تحویل را با این تغییرات سازگار کنید. برای این مهم ابزارهای زیادی در دسترس هستند از جمله این ابزارها می‌توان به راهکارهای تجاری مدیریت ناوگان و اتوماسیون انبارداری اشاره کرد.

برای مثال با استفاده از این ابزارها می‌توانید از تعیین صحیح زمان سفارش‌گذاری و تامین کالاهای جدید و ظرفیت مورد نیاز ناوگان خود اطمینان حاصل کنید. وقتی کنترل زیادی بر عملیات ورود و خروج ناوگان از انبار و همچنین سطوح موجودی خود دارید، تشخیص اینکه آیا زمان سفارش مجدد محصول یا افزودن ظرفیت ناوگان فرا رسیده یا نه، بسیار ساده است.

 

فرایند تحویل میدمایل موضوعی است که کسب‌وکارهای آنلاین روز به روز بیشتر به آن علاقه‌مند می شوند. کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در فضای رقابتی دوام داشته و رشد کنند، برای اطمینان از اینکه محصولات مورد تقاضای مصزرف‌کننده نهایی را به موقع تامین کنند و به دست او برسانند، باید دیدی بسیار فراتر از تحویل کالا به مشتری با تحویل سریع لست مایل داشته باشند.

نظرات شما

فرم ارسال نظر

large desktopdesktoptabletphone