افزایش قیمت سوخت چه تاثیری در صنعت لجستیک دارد

افزایش قیمت سوخت چه تاثیری در صنعت لجستیک دارد

سال‌های 1990 تا اوایل دهه 2000 صنعت حمل و نقل کالاها به خاطر قیمت پایین سوخت و دسترسی‌های آسان سود خوبی کرد. حالا که قیمت سوخت بالا می‌رود، احتمالا این صنعت شاهد دست‌اندازهایی در مسیر رشد و توسعه باشد. در دهه گذشته، قیمت سوخت روند افزایشی چشم­گیری داشته‌ و تاثیر آن در صنعت لجستیک هم مشهود بوده­است. به­­همین­دلیل شرکت‌های فعال در این حوزه به دنبال سودآوری از راه‌های دیگر هستند.

 

سوخت و فرآیند ارسال مرسوله­ها

افزایش قیمت سوخت در هر یک از کشورهایی که کالا از آن جا ارسال می‌شود در معادلات قیمت‌گذاری صنایع لجستیکی و زنجیره تامین حساب می‌شود. اگر کالایی از مقصد هند به استرالیا برود، نمی‌شود انتظار داشت افزایش قیمت‌ها در کشور هند تاثیری در روند ارسال نداشته‌باشد. بر اساس اطلاعات اقتصاددانان، افزایش 10 درصدی قیمت سوخت می‌تواند باعث افزایش 2 درصدی هزینه ارسال کالاها شود. هزینه ارسال کالاها بر اساس فاصله مبدا تا مقصد پیوسته تحت تاثیر شیب کاهشی یا افزایشی سوخت تغییر می‌کند.

بخش لجستیک با وجود همه‌گیری جهانی بیماری کرونا به خودی خود تحت فشار است؛ حالا با افزایش لحظه‌ای قیمت سوخت، مدیران این بخش‌ها مجبورند هزینه‌های ارسال را به شکل هماهنگ بیشتر کنند. در نمایی بزرگ‌تر، اکوسیستم شرکت‌های تجارت جهانی با همین روند افزایشی پیش می‌روند و حاشیه سود این بخش هم همیشه تحت تاثیر نرخ سوخت است.

 

ایجاد تورم در محصولات و کاهش خدمت­رسانی

نه تنها حمل­ونقل بلکه اقتصاد، سیاست، محیط زیست، جهانی‌سازی و پیشرفت‌ تکنولوژی همگی تحت تاثیر قیمت سوخت هستند. در نتیجه قیمت ارسال کالاهایی که وابسته به زمان‌بندی دقیق یا حفظ زنجیره سرد دارند، بیشتر هم می‌شود. طبیعی است که هر چه قدر هزینه ارسال کالایی بیشتر شود، هزینه بیشتری از مشتری دریافت می‌شود و قیمت تمام شده برای کالاها افزایش پیدا می‌کند.

مورد بعدی مربوط به تعداد سرویس‌های ارسالی در مدت مشخص یک روزه یا بیشتر است. همان طور که دیدیم، افزایش هزینه سوخت بر روی صنایع مختلفی اثرگذار است. زمانی که شرکت‌ها با افزایش هزینه‌ها رو به رو می‌شوند، به صورت کلی از تعداد نوبت سرویس‌دهی خود کم می‌کنند. اگر قیمت‌ها بر روی میزان مصرف یک کالا یا خدمات اثر بگذارد، شرکت‌های تحت تاثیر تلاش می‌کنند حتی بیشتر در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. در نتیجه شاهد کاهش خدمات خواهیم بود.

تاثیر نرخ سوخت بر برنامه­های ارسال

شرکت‌های لجستیکی مراکزی را برای خدمات‌دهی به بخش‌های مختلف شهر تعیین می‌کنند. یکی از معیارهای تعیین این مراکز، مناسب‌سازی هزینه سوخت مصرفی با منطقه تحت پوشش است. در واقع مسافتی که در آن هزینه‌های دریافتی از مشتری‌ها برای شرکت لجستیکی هم به صرفه باشد مشخص می‌شود. مثلا یک مرکز ارسال خاص در شهر اصفهان شاید مسئول ارسال بسته‌ها به شعاع 10 کیلومتری در اطراف خود باشد. نکته مهم این است که هر وسیله حمل و نقلی بر اساس نرخ سوخت و سوخت مصرفی تا حدی مناسب برنامه‌ریزی‌های ارسال است که باعث ضرر نشود. اگر قیمت‌ها افزایش پیدا کنند، مسافت تحت پوششی که هنوز برای مراکز خدمات‌رسانی صرفه اقتصادی داشته‌باشد کوچک‌تر می‌شود. مثلا شاید از 10 کیلومتر این مسافت به 8 کیلومتر کاهش پیدا کند. این یعنی مناطق تحت خدمات رسانی شرکت‌های لجستیکی ممکن است با افزایش یا کاهش قیمت سوخت تغییر کنند.

 

افزایش قیمت سوخت و آینده صنعت لجستیک

بیشتر از 80% شهرها در کشوری مثل آمریکا مرسوله‌های خود را از طریق ارسال جاده‌ای و با کامیون‌ها دریافت می‌کنند. می‌دانیم که ارسال زمینی به این زودی‌ها کاملا از بین نمی‌رود و قیمت‌ سوخت هم به مرور بیشتر می‌شود. برای بعضی از شرکت‌ها افزایش قیمت ارسال باعث شده تا کالاهایشان را نفروشند. این شرایط می‌تواند از تعداد حمل و نقل‌های غیرضروری کم کند. بعضی‌ها نیز ممکن است استراتژی‌های مختلفی را امتحان کنند. مدیریت موجودی‌ها (lean inventory strategies) یکی از این روش‌ها است که تلاش می‌کند با شناسایی هدررفت منابع باعث صرفه‌جویی بیشتر شود.

بعضی از شرکت‌ها هم ممکن است تصمیم بگیرند روند تولید یا انبارداری کالاهای خود را به یک کشور نزدیک‌تر یا داخل کشور مقصد انتقال بدهند تا از این روش مسافت لازم برای انتقال کالاها و در نتیجه هزینه ارسال را کاهش بدهند.

بسته‌بندی‌های کالاها بیشتر با هدف جذب مشتری طراحی می‌شوند. ولی اگر هزینه جا به جایی در الویت قرار بگیرد، شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند با هدف مناسب‌سازی بسته‌ها برای ارسال کالا آن‌ها را طراحی کنند. مثلا آن‌ها را به شکلی بسازند که زوایای ناهماهنگ کمتری داشته باشد تا فضای کامیون‌ها را به خوبی تکمیل کند. این یعنی تعداد کالای بیشتری در هر بار ارسال در کامیون‌ها قرار می‌گیرند و به تعداد کمتری از ناوگان حمل ونقلی نیاز پیدا می‌کنند.

استراتژی‌هایی که به کنترل شرایط کمک می‌کند:

  • مدیریت موجودی‌ها
  • کاهش مسافت ارسالی کالاها
  • عدم فروش کالاهای غیرضروری
  • تمرکز در قابلیت ارسال بسته‌ها در زمان طراحی کالا

افزایش یا کاهش قیمت سوخت از روش‌های مختلفی شرکت‌های لجستیکی مانند تی‌هاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. راه‌حل‌های مختلفی هم برای شرکت‌های تولیدکننده و ارسال کننده برای کاهش اثرات تغییر قیمت نرخ وجود دارد. با استفاده از این استراتژی‌ها تا حدی می‌شود شرایط را تحت کنترل قرار داد تا هم در بازار رقابتی امروز حرفی برای گفتن داشته‌باشیم و هم مشتری‌ها از خدمات راضی بمانند.

 

 

منابع:

https://zeenews.india.com/economy/how-higher-petrol-diesel-prices-affected-logistics-industry-2391507.html

https://www.directdrivelogistics.com

/logisticsNews/LogisticsFuelCosts

https://www.ddcfpo.com/freight-process-insights/4-implications-of-rising

-fuel-costs-to-freight-transportation#

:~:text=When%20the%20price

%20of%20fuel,up%20for%20the

%20increased%20costs.

https://www.optiproerp.com/blog/4-lean-manufacturing-inventory-management-best-practices/  

 

نظرات شما

فرم ارسال نظر

large desktopdesktoptabletphone